Een positieve beoordeling van de Onderwijsinspectie

Op 10 maart 2015 heeft de Onderwijsinspectie in het kader van een vierjaarlijks kwaliteitsonderzoek een bezoek gebracht aan de Wereldschool. Tijdens het bezoek van de Inspectie is het onderwijs van de Wereldschool compleet doorgelicht. Allerlei aspecten – intake, lesmateriaal, kwaliteit docenten, begeleiding, leerlingenzorg, oudertevredenheid, leerlingvolgsysteem etc. […]

Wereldschool werkt weer samen met Route VO

Scholen hebben vanaf schooljaar 2014-2015 de plicht in de onderbouw van het vmbo, havo en het vwo een leerlingvolgsysteem te gebruiken om systematisch de vorderingen van een leerling te volgen in de vakken Nederlands, Engels, wiskunde/rekenen. Informatie uit het leerlingvolgsysteem helpt scholen om systematisch en […]

In 2025 is internationalisering vanzelfsprekend op hogescholen

In de strategische agenda “Wendbaar & Weerbaar” schetst de Vereniging Hogescholen de belangrijkste uitdagingen, opdrachten en ambities van het hoger beroepsonderwijs in de komende tien jaar.  Er is geen glazen bol die een vastomlijnd toekomstbeeld toont. Zeker is wel dat digitalisering en internationalisering steeds dieper zullen ingrijpen op ons werk […]

Code voor vaardighedentoets via Route VO komt eraan

Scholen hebben vanaf schooljaar 2014-2015 de plicht in de onderbouw van het vmbo, havo en het vwo een leerlingvolgsysteem te gebruiken om systematisch de vorderingen van een leerling te volgen in de vakken Nederlands, Engels, wiskunde/rekenen. Informatie uit het leerlingvolgsysteem helpt scholen om systematisch en […]

In gesprek met alle aanbieders afstandsonderwijs

Stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland (NOB) ondersteunt het Nederlands onderwijs in het buitenland. Alle instanties voor het afstandsonderwijs zijn aangesloten bij NOB. Op 14 april 2015 kwamen alle betrokkenen bij elkaar. Voor de Wereldschool waren hier Meine Breemhaar en Aarti Shamlal aanwezig. Tijdens de bijeenkomst is er gesproken […]

Elke zaterdagochtend Nederlandse les in China

Sinds 2013 wonen wij – Dieter, Maartje, Julia (12), Kaj (8) en Paul (6) – in verband met Dieters werk in Shenzhen, China. Shenzhen is een van de snelst groeiende wereldsteden op aarde. Telde het dertig jaar geleden nog geen 300.000 inwoners, op dit moment wonen […]

Online lessen Nederlands zijn verbeterd

Met trots kunnen we aangeven dat er van onze online lessen Nederlands een update is verschenen. De Wereldschool maakt al langer gebruik van het vak Nederlands Online, maar ook dat blijven we verbeteren en aanvullen. Hier een overzichtje van vernieuwingen in de laatste update: –   […]

schoolkeuze buitenland

Schoolkeuze in het buitenland

Er zijn drie mogelijkheden als een gezin tijdelijk naar het buitenland gaat: Een internationale school, al dan niet in combinatie met Nederlandse les Een lokale school, met aanvullend Nederlandse les Het volledige onderwijs via de Wereldschool Criteria voor een keuze Een internationale school Is er […]

Finse delegatie bezocht Wereldschool

Vorige week heeft een onderwijsdelegatie uit Finland een bezoek gebracht aan de Wereldschool in Lelystad. De delegatie kwam kennis nemen van het succesvolle onderwijssysteem van de Wereldschool voor afstandsonderwijs. De delegatie die onderleiding stond van Tuija Tammelander, directeur van de Kulkuri school voor afstandsonderwijs in […]

Scholing in het buitenland: Need or nice?

Afgelopen woensdag 22 april hebben onderwijskundige Sylvia Woortman en adviseur Internationale Scholing Hetty de Goeijen namens de Wereldschool een presentatie verzorgd voor de leden van de Contactgroep Buitenland. In deze groep hebben de Global Mobility Managers van 27 multinationals zitting. Zij zijn verantwoordelijk voor de […]

Wereldschoolleerlingen maken de eindtoets

Deze week staat in het Nederlandse onderwijsland de eindtoets groep 8 centraal. Alle leerlingen in groep 8 maken op 22 en 23 april de eindtoets die sinds dit schooljaar verplicht is voor alle scholen.  Ook de leerlingen in groep 8 op de Wereldschool gaan aan […]

Fins bezoek voor de Wereldschool

Donderdag 23 april en vrijdag 24 april komt de Finse variant van de Wereldschool, the Kulkuri school of distance learning, een bezoek brengen in Lelystad Zij komen kijken hoe er hier wordt gewerkt rondom o.a. (aanmeld)procedures, leerlingtevredenheid en lesmateriaal.  Het bezoek bestaat uit: –   […]

School at Sea: Leerlingen terug in Ijmuiden

School at Sea houdt de vaart erin: de vierde lichting kwam afgelopen zaterdag aan in IJmuiden, het onderzoeksproject i.s.m. buitenlandse collega-scholen is gestart. Samenwerking met de IVIO-Wereldschool stelt School at Sea in staat het School at Sea-curriculum volledig te integreren met het normale schoolcurriculum. School at […]

De voordelen van een goed ontwikkelde moedertaal

De voordelen van een goed ontwikkelde moedertaal De tijden zijn veranderd, de wereld globaliseert en de grenzen zijn vervaagd. Steeds meer Nederlanders maken gebruik van de verruimde mogelijkheden om te werken in het buitenland. In 2013 emigreerden ruim 145.000 Nederlanders, onder wie ruim 13.000 kinderen en jongeren […]

Vliegend topografie leren op tablet of pc

Laat uw kind(eren) al vliegend over oceanen, hoofdsteden en landen de bijbehorende namen leren. Met een eenvoudig cursor- of touchscreengebruik vliegt u kind naar de benoemde bestemming. Er kan worden gekozen uit het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Duitsland, Europa of de hele wereld. Eventuele ondersteuning wordt […]

Een zoektocht naar typisch Nederlandse objecten

De dingen die we gebruiken, de dingen die we maken, ze vormen tezamen een zelfportret. Een ongeschreven zelfportret, want er is nog nooit een poging gewaagd om de objecten die we als zo typisch voor ons land beschouwen uitgebreid te bevragen. Althans, niet door vijftig […]

Na 15 jaar terug naar Nederland en hagelslag

Lotte (12 jaar) en Hugo (10 jaar) zijn geboren en getogen in Afrika. Sinds groep 1 volgen Lotte en Hugo onderwijs via de Wereldschool met goede resultaten. “Elk jaar krijgen we een nieuw lespakket. Het is altijd een feest  om de dozen open te maken, […]

Het Doorbraakproject Onderwijs & ICT

In samenwerking met de PO-raad, VO-raad en verschillende Ministeries is het Doorbraakproject Onderwijs & ICT gestart. Hiermee zijn drie doelen gesteld die in 2017 worden bereikt: – Scholen weten hoe ze kunnen personaliseren en differentiëren met ICT – Er is voldoende digitaal adaptief lesmateriaal van verschillende aanbieders – Er […]